The teaching of sociology as a research theme in the brazilian social sciences
Keywords:
Teaching sociology, School sociology, Teacher training, Academic fieldAbstract
The teaching of sociology appears as a recurring theme in the Brazilian social sciences at least since the I Congresso Brasileiro de Sociologia (First Brazilian Congress of Sociology) in 1954. Since then, the process of expanding the education system (including secondary and higher education) has re-dimensioned the debate. More recently, with the reintroduction of sociology into the school curriculum in 2008, the debate gains greater visibility in the social sciences. In this article we analyze the production of journals published by postgraduate programs in sociology/social sciences and by national scientific associations of sociology/social sciences, seeking to capture what has been published about teaching sociology in these journals from 2008 to 2017. It has been observed that most of the journals analyzed have already published articles on the subject, mainly by means of special issues, concentrating this production on a relatively small number of researchers. The data point to a process of consolidation of the theme, although it remains relatively peripheral, given the difficulty of finding articles outside thematic dossiers, in addition to the predominance of the participation of agents that occupy a peripheral position in the academic field.
Downloads
References
ALMEIDA, A. M. F.; HEY, A. P. Sociologia da educação: olhares sobre um campo em ascensão. In: MICELI, S.;
MARTINS, C. B. (orgs.). Sociologia Brasileira Hoje. São Paulo: Ateliê Editorial, 2018. p. 253-310.
BEIGEL, F. Centros y periferias en la circulación internacional del conocimiento. Nueva Sociedad, Quito, n. 245, p. 110-123, 2013.
BODART, C.; CIGALES, M. Ensino de sociologia no Brasil (1993-2015): um estado da arte na pós-graduação. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 48, n. 2, p. 256-281, 2017.
BODART, C.; SOUZA, E. D. Configurações do ensino de sociologia como um subcampo de pesquisa: análise dos dossiês publicados em periódicos acadêmicos. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 53, n. 3, p. 543- 557, 2017. http://doi.org/10.4013/csu.2017.53.3.14
BODART, C.; TAVARES, C. dos S. A produção sobre o ensino de sociologia escolar nos periódicos brasileiros on-line de estratos superiores, 1996-2017. In: MAÇAIRA, J. P.; FRAGA, A. B. (orgs.). Saberes e Práticas do Ensino de Sociologia. Rio de Janeiro: Autografia, 2018. p. 57-102.
BOMENY, H. (org.). Ensino de Sociologia na graduação. Perspectivas e Desafios. Brasília: AnnaBlume; SBS, 2017.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.
BOURDIEU, P. Homo Academicus. Florianópolis: EDUFSC, 2011.
BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
BOURDIEU, P. O senso prático. Petrópolis: Vozes, 2009.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.
BRUNETTA, A. A; CIGALES, M. P. Dossiês sobre o ensino de Sociologia no Brasil (2007-2015): Temáticas e autores. Latitude, Maceió, v. 12, n. 1, p. 148-171, 2018.
CAREGNATO, C. E.; CORDEIRO, V. C. Campo cientíëco-acadêmico e a disciplina de sociologia na escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 39-57, jan./mar. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362014000100004
COSTA, S. Teoria como adição. In: MARTINS, C. B.; MARTINS, H. H. S. (orgs). Horizontes das Ciências Sociais no Brasil: Sociologia. São Paulo: ANPOCS, 2010. p. 20-36.
COSTA PINTO, L. A. O ensino de sociologia na escola secundária. Tese (Livre-Docência) – Faculdade Nacional
de Filosofia da Universidade do Brasil, Rio de Janeiro, 1949.
DWYER, T.; BARBOSA, M. L.; BRAGA, E. Esboço de uma morfologia da sociologia brasileira: perfil,
recrutamento, produção e ideologia. Revista Brasileira de Sociologia, v. 1, n. 2, p. 145-178, 2013. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.46
ENGERROFF, A. M.; CIGALES, M.; THOLL, J. Quem conta a história do ensino de Sociologia no Brasil? Um estudobibliométrico. Cadernos da
Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, v. 1, n. 2, p. 65-87, 2017.
ERAS, L. Nas trilhas dos livros coletâneas: um ensaio bibliográfico. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 283-292, 2015. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7984.2015v14n31p283
FERNANDES, F. A sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis: Vozes, 1980.
FERREIRA, V. R., OLIVEIRA, A. O Ensino de Sociologia como um campo (ou subcampo) científico. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, Maringá, v. 37, n. 1, p. 31-39, 2015. http://dx.doi.org/10.4025/ actascihumansoc.v37i1.25623
HANDFAS, A. As pesquisas sobre o ensino de sociologia na educação básica. In: SILVA, I. F.; GONÇALVES, D. N. (orgs.). Sociologia na educação básica. São Paulo: Annablume, 2017. p. 367-385.
HANDFAS, A. O Estado da Arte do ensino de sociologia na educação básica: um levantamento preliminar da produção acadêmica. Inter-Legere, Natal, v. 1, n. 9, p. 386-400, 2011.
HANDFAS, A.; CARVALHO, I. Ensino de sociologia: a constituição de um subcampo de pesquisa. Em Tese, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 214-230, 2019. https://doi.org/10.5007/1806-5023.2019v16n1p214
HANDFAS, A.; MAÇAIRA, J. P. O estado da arte da produção científica sobre o ensino de sociologia na educação básica. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, v. 2, n. 74, p. 43-59, 2014.
LAHIRE, B. Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino da Sociologia? Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 45, n. 1, p. 45-61, 2014.
LIMA, J. C. A reconfiguração da sociologia no Brasil: expansão institucional e mobilidade docente. Interseções, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 7-48, 2019. https://doi.org/10.12957/irei.2019.42300
LIMA, J.; CORTES, S. M. V. A sociologia no Brasil e a interdisciplinaridade nas ciências sociais. Civitas, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 416-435, 2013. http://dx.doi.org/10.15448/1984-7289.2013.3.16522
MARTINS, C. B.; WEBER, S. Sociologia da Educação: democratização e cidadania. In: MARTINS, C. B.;
MARTINS, H. H. S. (orgs.). Horizontes das Ciências Sociais no Brasil: Sociologia. São Paulo: ANPOCS, 2010. p. 131-201.
MORAES, A. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cadernos Cedes, Campinas, v. 31, n. 85, p. 359-382, 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622011000300004
NEVES, C. E. Baeta. Estudos Sociológicos sobre Educação no Brasil. In: MICELI, S. (org.). O que ler na ciência social brasileira 1970-2002. São Paulo; Brasília: Sumaré; CAPES, 2002. v. 4. p. 351-437.
OLIVEIRA, A. Ensino de Sociologia: novas temáticas e experiências internacionais. Educação & Realidade, PortoAlegre, v. 39, n. 1, p. 11-16, 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362014000100002
OLIVEIRA, A. O ensino de sociologia na educação básica brasileira: uma análise da produção do GT ensino de sociologia na SBS. Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 11, n. 1, p. 55-70, 2016.
OLIVEIRA, A. Um balanço sobre o campo do ensino de sociologia no Brasil. Em Tese, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 6-16, 2015. https://doi.org/10.5007/1806-5023.2015v12n2p6
OLIVEIRA, A.; BINSFELD, W. O Ensino de Ciências Sociais na Região Sul: Instituições e Pesquisadores. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 6, n. 14, p. 63-85, 2018. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.422
OLIVEIRA, A.; SILVA, C. F. A sociologia e os sociólogos da educação no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 31, n. 91, p. 1-15, 2016. http://dx.doi.org/10.17666/319108/2016
OLIVEIRA, A.; SILVA, C. F. Mapeando a sociologia da educação no Brasil: análise de um campo em construção. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 9, n. 2, p. 289-315, 2014. http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2014v9n2p289-315
PEREYRA, D.; BLANCH, M. B.; PAIVA, V.; LAZARTE, L.; VILA, E. Atención, sociólogos trabajando. Desafíos de la inserción profesional de los primeros sociólogos y sociólogas en Argentina (1961-1985). Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 227-255, 2015. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7984.2015v14n31p227
RÖWER, J E. Estado da arte. Dez anos de Grupos de Trabalho (GTs) sobre ensino de Sociologia no Congresso Brasileiro de Sociologia (2005-2015). Civitas, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 126-147, 2016. http://dx.doi.org/10.15448/1984-7289.2016.3.24754
SCALON, C.; MISKOLCI, R. Internacionalização: balanço e desafios para a sociologia brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 6, n. 13, p. 122-135, 2018. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.261
SCOTT, P. Poder, pluralidade estratégica e hierarquização interna em antropologias nacionais. In: SCOTT, P.;
CAMPOS, R. B. C.; PEREIRA, F. (orgs.). Rumos da Antropologia no Brasil e no Mundo: geopolíticas disciplinares. Recife: EDUFPE, 2014. p. 99-125.
SILVA, I. L. F. O Ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, A. C. de (org.). Coleção Explorando o Ensino de Sociologia. Brasília: MEC, 2010. p. 23-31.
SILVA, I. L. F.; LIMA, Â. A formação continuada de professores/as de sociologia da educação básica e os desafios para a pós-graduação stricto sensu. Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 12, n. 1, p. 35-49, 2017. https://doi.org/10.34019/2318-101X.2017.v12.12352
VITALE, P. A sociologia frente aos riscos dos livros didáticos de ciências econômicas e sociais. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 114-131, 2015. https://doi.org/10.5007/2175-7984.2015v14n31p114
WEBER, S. O Professorado e o Papel da Educação na Sociedade. Campinas: Papirus, 1996.
WEBER, S.; LEITHAUSER, T. Ética, moral e política na visão de professores brasileiros e alemães. Estudos de Sociologia, Recife, v. 16, n. 1, p. 87-108, 2010.