Pierre Bourdieu’s contribution to the sociology of art (France and Brazil)

Authors

Keywords:

Pierre Bourdieu, Sociology of arts, Reception, Institutionalization, Raymonde Moulin

Abstract

This article analyzes the contribution of the sociology of art of Pierre Bourdieu both in France and in Brazil. We discuss the importance of his work especially as regards the process of institutionalization and recognition of sociology of art as a discipline. While in France, especially since the 1990s, there has been an increase in the number of authors and a diversification of approaches, the reputation of Pierre Bourdieu as «the» great French sociologist of art grew abroad. In this sense, to measure the name conquered by the author, it is necessary to understand the weight that the reception of his work had outside of France. Brazil was one of the regions to contribute to this centrality which, in Pierre Bourdieu’s country of origin, was not so established, because it suffered from competition with other sociologists of art such as Raymonde Moulin, whose own importance is also underlined in this text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alain Quemin, Université Paris 8

l’Institut d’Études Européennes.

Ana Paula Cavalcanti Simioni, Universidade de São Paulo

Instituto de Estudos Brasileiros.

References

BASTOS, Elide Rugai; LOUREIRO, Maria Rita; REGO, José Marcio. Conversa com Sociólogos Brasileiros. São Paulo: Editora 34, 2006.

BECKER, Howard S. Uma teoria da ação coletiva. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

BECKER, Howard S. Les mondes de l’art. Paris: Flammarion, 1988.

BECKER, Howard S. Segredos e truques da pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BECKER, Howard S. Outsiders. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BECKER, Howard S. Falando da sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BECKER, Howard S. Mundos da arte. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

BECKER, Howard S. Truques da escrita. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

BORTOLUCI, José Henrique; JACKSON, Luiz C.; PINHEIRO FILHO, Fernando A. Contemporâneo clássico: a recepção de Pierre Bourdieu no Brasil. Lua Nova, n. 94, p. 217-254, 2015. http://dx.doi.org/10.1590/0102- 64452015009400008

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.

BOURDIEU, Pierre. La distinction. Critique sociale du jugement. Paris: Éditions de Minuit, 1979.

BOURDIEU, Pierre. Introduction à la socioanalyse. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n. 90, p. 3-5, 1991.

BOURDIEU, Pierre. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Seuil, 1992.

BOURDIEU, Pierre. Esquisse pour une auto-analyse. Paris: Raisons d’agir, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Manet. Une révolution symbolique. Paris: Seuil, 2013.

BOURDIEU, Pierre et al. Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Éditions de Minuit, 1965.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. L’amour de l’art: les musées et leur public. Paris: Éditions de Minuit, 1966.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte. Os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo:

EDUSP/ZOUK, 2003.

BOURDIEU, Pierre; DELSAUT, Yvette. Le couturier et sa griffe. Contribution à une théorie de la magie. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n. 1, p. 7-36, 1975.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Éditions de Minuit, 1964.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La reproduction. Eléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Éditions de Minuit, 1970.

BRAGA, Maria Lúcia de Santana. A recepção do pensamento de Roger Bastide no Brasil. Sociedade e Estado, v. 15, n. 2, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922000000200007

BUENO, Maria Lucia. Sociologia das Artes Visuais no Brasil. São Paulo: Editora do Senac, 2012.

BUENO, Maria Lucia; SANT’ANNA, Sabrina Parracho; DABUL, Lígia. Sociologia da arte: notas sobre a construção de uma disciplina. Revista Brasileira de Sociologia, v. 6, n. 12, p. 266-289, 2018. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.233

CANDIDO, Antonio. Prefácio. In: MICELI, Sergio. Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

CATANI, Afranio Mendes. A sociologia de Pierre Bourdieu (ou como um autor se torna indispensável ao nosso regime de leituras). Educação e Sociedade, v. 23, n. 78, p. 57-75, 2002. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000200005

CRANE, Diana. The Transformation of Avant-Garde. Chicago: University of Chicago Press, 1987.

CUCHE, Denys. Roger Bastide, le “fait individuel” et l’école de Chicago. Cahiers Internationaux de Sociologie, v. 1, n. 124, p. 41-59, 2008. Disponível em: <https://www.cairn.info/revue-cahiers-internationaux-de-sociologie- 2008-1-page-41.htm>. Acesso em: 10 mar. 2019.

DESROSIERES, Alain; THEVENOT, Laurent. Les catégories socio-professionnelles. Paris: La Découverte, 1988.

DURAND, José Carlos. Arte, privilégio e distinção. Artes plásticas, arquitetura e classes dirigentes no Brasil, 1855- 1985. São Paulo: Perspectiva, 1989.

GUYAU, Jean-Marie. L’art au point de vue sociologique. Paris: Alcan, 1889.

HENNION, Antoine. La passion musicale. Une sociologie de la médiation. Paris: Éditions Métailé, 2007.

JACKSON, Luis Carlos. Gerações Pioneiras na Sociologia Paulista. Tempo Social, v. 19, n. 1, p. 115-130, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20702007000100007

KING, Anthony. Thinking with Bourdieu against Bourdieu: a pratical critique of habitus. Sociological Theory, v. 18, n. 3, p. 417-433, 2000. https://doi.org/10.1111%2F0735-2751.00109

LALO, Charles. L’art et la vie sociale. Paris: Doin, 1927.

MICELI, Sergio. Imagens negociadas. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

MICELI, Sergio. Nacional estrangeiro: história social e cultural do modernismo artístico em São Paulo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

MICELI, Sergio. Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MICELI, Sergio (org.). História das Ciências Sociais no Brasil. São Paulo: Vértice/IDESP, 1989. v. 1.

MOULIN, Raymonde. Le marché de la peinture en France. Paris: Éditions de Minuit, 1967.

MOULIN, Raymonde. Les bourgeois amis des arts: les expositions des Beaux-arts en province, 1885-1887. Revue Française de Sociologie, v. 17, n. 3, p. 383-422, 1976. https://doi.org/10.2307/3321021

MOULIN, Raymonde. L’artiste, l’institution et le marché. Paris: Flammarion, 1992.

MOULIN, Raymonde (org). Sociologie de l’art. Paris: La Documentation Française, 1986.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.

ORTIZ, Renato. Nota sobre a recepção de Pierre Bourdieu no Brasil. Sociologia & Antropologia, v. 3, n. 5, p. 81-90, 2013. http://dx.doi.org/10.1590/2238-38752013v353

PEIXOTO, Fernanda. Diálogos brasileiros: uma análise da obra de Roger Bastide. São Paulo: Edusp/Fapesp, 2000.

PÉQUIGNOT, Bruno. Sociologie des arts. Paris: Armand Colin, 2009.

PINHEIRO FILHO, Fernando Antonio. Roger Bastide e a moderna sociologia da arte. Tempo Social, v. 18, n. 2, p. 291-293, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702006000200015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 17 maio 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20702006000200015

PULICI, Carolina. De como o sociólogo deve praticar o seu ofício: as cátedras de Sociologia da USP entre 1954 e 1969. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

QUEMIN, Alain. Trente ans d’enquête sur les publics du Centre Pompidou. In: DUFRENE, Bernadette (org.). Centre Pompidou: 30 ans d’histoire. Paris: Éditions du Centre Georges Pompidou, 2007. p. 494-498.

QUEMIN, Alain. Les Stars de L’Art Contemporain. Notoriété et consécration artistiques dans les Arts Visuels. Paris:

CNRS Éditions, 2013.

QUEMIN, Alain. The sociology of Art. In: KORGEN, Kathleen (org.). Cambridge Handbook of Sociology. Cambridge: Cambridge University Press, 2017. p. 293-303.

QUEMIN, Alain; LÉVY, Clara. La fortune critique de Pierre Francastel en sociologie de l’art en France: un héritage limité. In: DUFRENE, Thierry (org.). Pierre Francastel. L’hypothèse même de l’art. Paris: Éditions de l’Institut National d’Histoire de l’Art, 2010. p. 51-61.

QUEMIN, Alain; VILLAS-BÔAS, Glaucia. Introdução. In: QUEMIN, Alain; VILLAS-BÔAS, Glaucia (orgs.). Arte e Vida Social. Pesquisas recentes no Brasil e na França. Marselha: Open Edition, 2016. v. 1.

SAPIRO, Gisèle; BUSTAMANTE, Mauricio. Translation as a measure of international consecration: mapping the world distribution of Bourdieu’s Books in translation. Sociologica, v. 2-3, p. 1-45, 2009. http://dx.doi.org/10.2383/31374

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Proa, Campinas, v. 1, n. 2, p. 1-19, 2010.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras, 1880-1922. São Paulo: EDUSP/FAPESP, 2008.

TEIXEIRA, João Gabriel. Dossiê: Sociologia da Arte Hoje. Sociedade & Estado, v. 20, n. 2, p. 297-424, 2005.

VILLAS BÔAS, Glaucia K.; OELZE, Berthold. Georg Simmel. Arte e vida. Ensaios sobre estética sociológica. São Paulo: Hucitec, 2016. v. 1. 221 p.

WAIZBORT, Leopoldo. As aventuras de Georg Simmel. São Paulo: Editora 34, 2000. v. 1. 592 p.

WEBER, Max. Sociologie de la musique. Les fondements rationnels et sociaux de la musique. Paris: Anne-Marie Métailié, 1998.

ZOLBERG, Vera. Constructing a Sociology of the Arts. Nova York: Cambridge University Press, 1990.

Published

2019-08-01

How to Cite

Quemin, A., & Simioni, A. P. C. (2019). Pierre Bourdieu’s contribution to the sociology of art (France and Brazil). BIB - Revista Brasileira De Informação Bibliográfica Em Ciências Sociais, (89), 1–27. Retrieved from https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/477

Issue

Section

Balanços Bibliográficos