Cyberpolitics, cyberactivism, and cyberculture
an analysis of papers presented in the Anpocs workgroup
Keywords:
Internet and Politics, Cyberpolitics, Cyberactivism, Cyberculture, Digital DemocracyAbstract
Considering the consolidation of academic attention to the phenomena involving the intersection between Internet and Politics, this study aims to understand this academic production in the area of Brazilian Social Science. To achieve this, this article analyzes the papers presented in the Workgroup Cyberpolitics, Cyberactivism, and Cyberculture (N=106) of ANPOCS, from its creation in 2010 to 2017. We understand that this workgroup represents a significant sample of the academic interest regarding the subject in the Brazilian context. This study aims to identify the profile of the authors, themes, theories, and researches conducted, in addition to checking if there were changes in these aspects over the eight years observed and identifying research agendas. The results point out that: single-authorship texts predominate; there is a gender balance in the authorship; there is a predominance of empirical articles; and there is a great concentration of work in few higher education institutions.Downloads
References
ALBUQUERQUE, A. Notas para uma agenda da pesquisa sobre a propaganda política na televisão no Brasil. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 4-10, 2010.
AMARAL, A.; MONTARDO, S. P. Mapeamento temático da história da cibercultura no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 35., 2012, Fortaleza. Anais… São Paulo: Intercom, 2012. p. 1-17. v. 1.
ARAÚJO, R. P. A. et al. Democracia digital e experiências de e-participação: webativismo e políticas públicas. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 22, p. 1597-1619, dez. 2015.
CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
______. A galáxia internet: reflexões sobre a internet, negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
______. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
CODATO, A. et al. A colaboração na ciência política brasileira: um estudo exploratório do padrão de coautorias em periódicos nacionais. In: CONGRESSO LATINOAMERICANO DE CIENCIA POLITICA, 9., 2017, Montevidéu. Anais… Montevidéu: Associación Latinoamericana de Ciencia Politica, 2017. p. 1-22.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL – CGI.BR. Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação no Brasil – TIC Domicílios 2017. Coord. Alexandre F. Barbosa. São Paulo: CGI.br, 2018.
DIAS, M. R. Nas brumas do HGPE: a imagem partidária nas campanhas presidenciais brasileiras (1989 a 2010). Opinião Pública, Campinas, v. 19, n. 1, p. 198-219, 2013.
ELSEVIER. Gender in the Global Research Landscape: analysis of research performance through a gender lens across 20 years, 12 geographies, and 27 subject areas. Amsterdam: Elsevier, 2017. Disponível em: <http://bit.do/egw7N>. Acesso em: 15 maio 2018.
FIGUEIREDO, M. et al. Estratégias de persuasão eleitoral: uma proposta metodológica para o estudo da propaganda eleitoral. Opinião Pública, Campinas, v. 4, n. 3, p. 182-203, 1997.
GOMES, W. Transformação da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.
______. 20 anos de política, estado e democracia digitais: uma cartografia do campo. In: SILVA, S. P.; BRAGATTO, R. C.; SAMPAIO, R. C. (Orgs.). Democracia digital, comunicação política e redes: teoria e prática. Rio de Janeiro: Letra & Imagem, 2016. p. 25-45.
HARLOW, S.; HARP, D. Collective action on the Web: A cross-cultural study of social networking sites and online and offline activism in the United States and Latin America. Information, Communication & Society, Abingdon, v. 15, n. 2, p. 196-216, 2012.
LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.
LEMOS, A.; LÉVY; P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.
LETA, J. As mulheres na ciência brasileira: crescimento, contrastes e um perfil de sucesso. Estudos avançados, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 271-284, 2003.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LIMA, V. A. Revisitando sete teses sobre mídia e política no Brasil. Comunicação & Sociedade, São Paulo, v. 30, n. 51, p. 13-33, 2009.
MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. Comunicação e política: um campo de estudos e seus desdobramentos no Brasil. In: MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. (Orgs.). Mídia, representação e democracia. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 7-24.
PANKE, L.; CERVI, E. Análise da comunicação eleitoral: uma proposta metodológica para os estudos do HGPE. Revista Contemporânea, Salvador, v. 9, n. 3, p. 390-404, 2011.
RUBIM, A. A. C.; AZEVEDO, F. A. Mídia e política no Brasil: textos e agenda de pesquisa. Lua Nova, São Paulo, 43, 189-216, 1998.
SAMPAIO, R. C.; BRAGATTO, R. C.; NICOLÁS, M. A. A construção do campo de internet e política: análise dos artigos brasileiros apresentados entre 2000 e 2014. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 21, p. 285-320, 2016.
SILVEIRA, S. A. Ciberativismo, cultura hacker e o individualismo colaborativo. Revista USP, São Paulo, n. 86, p. 28-39, 2010.
WEBER, M. H. O estatuto da Imagem Pública na disputa política. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 79-94, 2009.